dreamstime_xxl_29608948
Marzec 6, 2014 Aktualności Brak komentarzy

Kasza gryczana z racji swoich zalet zasługuje na więcej, niż bycie skromnym dodatkiem do drugiego dania. Nie zalicza się do zbóż (jak np. kasza jęczmienna czy manna). Drobne brązowe ziarenka są owocem gryki, niewielkiej, dorastającej do 60 cm rośliny. Uważana jest za jedną z najzdrowszych kasz. Jest świetnym źródłem białka (10-16% zawartości), witamin B1, B2, P i PP (dobrych dla układu nerwowego) oraz soli mineralnych – głównie magnezu. Nie zakwasza organizmu. Polecana przy dolegliwościach układu pokarmowego i krwionośnego. Nie zawiera glutenu.

WARTOŚĆI ODŻYWCZE:

Duża zawartość białka (10%-16%), białko to jest lepiej przyswajane niż białka zbóż – jest zbliżone wartością i strawnością do białka roślin strączkowych / zawiera znaczne ilości lecytyny i witaminy B1, B2, P, PP i E i soli mineralnych – fosforu, potasu, żelaza, wapnia; wśród produktów spożywczych jest na 4 miejscu (po kakao, maku i soi) pod względem ilości zawieranego magnezu / jedna szklanka kaszy zapewnia więcej niż 20% zalecanej dziennej dawki błonnika, który wspomaga procesy trawienne i obniża cholesterol we krwi.

ZASTOSOWANIE:

Nie zakwasza organizmu / lekkostrawna / polecana przy dolegliwościach przewodu pokarmowego, zaburzeniach czynności jelit, chorobie nerek i anemii / doskonała dla osób odchudzających się / zalecana na nadciśnienie, krwawienie dziąseł, żylaki i hemoroidy / nie powoduje alergii / nie zawiera glutenu

PRZYRZĄDZANIE:

Najsmaczniejsza i najzdrowsza jest kasza gryczana gotowana na sypko. Doskonała do zrazów i zsiadłego mleka. Można z niej przyrządzać placki, pasztety, nadzienie do kurczaka, słodkie zapiekanki lub zemleć w młynku i używać zamiast mąki gryczanej do naleśników i wypieków. Rozdrobniona wypolerowana kasza gryczana zwana krakowską ma mniej składników odżywczych niż tradycyjna. Wykorzystuje się ją do dań słodkich lub miesza z suszonymi grzybami, koperkiem i czosnkiem i podaje jako dodatek do mięsa.

Źródło: ekoist.pl

Written by bartek